Van bouw tot rit: Max & Moritz
Het lijkt alweer jaren geleden dat de populaire Bob uit de Efteling verdween en plaats maakte voor de 2 kwajongens Max & Moritz. Deze 2 gemotoriseerde familiebanen werden met enige ophef ontvangen. Het leek wel alsof er 2 kampen waren. Je hield ervan of je vind het verschrikkelijk. Eén ding is wel duidelijk: Het steenbokplein is verleden tijd en Max en Moritz gaan we het de komende decennia zeker mee moeten doen. Het is de hoogste tijd om eens naar de bouw, feitjes en mijn mening te kijken van deze nieuwste Efteling achtbanen.
Wil je eerdere delen van de bouw tot rit serie lezen? Klik hier voor Taron óf kies voor Fenix.
Bouw Max en Moritz
Terug in 2018 begon het allemaal. De Efteling kondigde het definitief sluiten van de Bob aan en tegelijkertijd presenteerde ze de eerste concept arts van Max & Moritz. De bouwer van de Bob (Intamin) bouwde dit type al lang niet meer en onderhoud werd daardoor bemoeilijkt. De bob had zijn einde bereikt en moest plaatsmaken voor iets nieuws. De eerste voorbereidingen begonnen al in de zomer van 2019 toen er enkele bomen gekapt werden in het gebied. Voor de fans van de Bob was dit een pijnlijke tijd. Anderzijds kregen we wel meer en meer een uitzicht over de indrukwekkende baan van de Bob die jarenlang verscholen lag tussen het groen.
Ontzettend snel werd de Bob gesloopt en maakte het plaats voor werkzaamheden aan Max en Moritz. Het stations gebouw werd verbouwd maar belangrijke contouren bleven zichtbaar. Eind 2019 stonden alle ondersteuningen voor de gemotoriseerde achtbaan al op zijn plaats. Niet veel later werd de track in rap tempo in elkaar gezet door de werknemers. Tijdens het Winter Efteling evenement in 2019 werd er door het entertainment op het steenbokplein al aandacht gevraagd voor feestelijke opening in het voorjaar. Deze stond gepland op 20 april maar vanwege de covid-19 crisis is dit uitgesteld.
Rond 9 maart werden de mooie, gedecoreerde treinen van Max & Moritz op de baan gehesen en leek het er op dat er snel een eind ging komen aan de bouw. Niet veel later begonnen ook de eerste testritten.
Het duurde langer dan gehoopt maar op 20 juni was het dan eindelijk zover. Max & Moritz opende voor het publiek. Geen feestelijke opening vanwege de covid-19 pandemie. Reacties onder de fans en bezoekers waren verschillend. Er leek geen middenweg te zijn in het fantastisch of verschrikkelijk vinden. Toen der tijd heb ik op Parkinside een blog geschreven over mijn verwachting van Max & Moritz.
Mijn mening
Mijn eerste bezoek aan Max en Moritz was helaas pas ruim een jaar na opening. Ik bezocht de Efteling voor het eerst sinds de covid-19 pandemie op 2 juni 2021. Natuurlijk mocht dit uitstapje de nieuwe achtbanen niet overslaan.
De wachtrij
Wat betreft de wachtrij is het lastig een mening geven. De wachtrij is letterlijk ingepakt in spatschermen en zonneschermen waardoor je eigenlijk niet goed kan inschatten hoe het geheel zou uitzien zonder al deze maatregelen.
De rit
Wat betreft de rit hoorde ik van veel mensen dat de Max baan favoriet is. Omdat de wachtrij 30 minuten bedraagde besloot ik ook meteen de Max baan te doen. De eerste ronde is voor een powered coaster prima wetende dat de tweede ronde wat krachtiger zou zijn. Uiteindelijk is die tweede rondde dan ook eigenlijk de leukste met best wat leuk bochtenwerk. Uiteindelijk blijft het natuurlijk een gemotoriseerde kinderachtbaan.
Moritz wat dat betreft is wat milder maar eigenlijk niet noemenswaardig wat mij betreft. Het uitzicht op de Fabula-loods bij Moritz is dan wel weer jammer. Wat veel goedmaakte voor mij is dat Aquanura bezig was en je vanuit deze baan een prachtig uitzicht had over de show. Natuurlijk van korte duur maar ontzettend indrukwekkend om te zien vanuit dit perspectief.
Plus en minpunten
+ 2 nieuwe banen in de Efteling
+ Tweede ronde is tof
+ Onride muziek
+ Vooral gericht op gezinnen met kleine kinderen
– Tijdelijke spatschermen en covid maatregelen
– Geen waardige vervanger voor de Bob. (kleine note: Natuurlijk is dit ook niet de vervangen maar zolang de circusbaan er nog niet is voelt het wel zo)